Mit NE tegyünk fűszerezéskor?

2018. május 15., kedd

Mit NE tegyünk fűszerezéskor?

Fűszernek nevezzük mindazt, amit főzés közben az ételhez adva, ízének javítására szolgál. Ilyen pl. a só, bors, fűszernövények, egyéb fűszerek vagy akár a citromlé is. Mint ahogy az életben, a fűszerezésben is számos út adott: egy helyes és rengeteg helytelen. Ezekből a helytelen utakból szemezgettünk és választottunk ki 7 példát. Nézzük csak mik ezek:

Elfelejteni megkóstolni

Egyszerű hiba, mégis végzetes lehet.

A sok tennivaló között gyakran elfelejtődik. Mire észbekapunk, lehet már túl is fűszereztük az ételt.

Ez a hiba nagyon frusztráló, hiszen viszonylag könnyen elkerülhető lenne. Csak észben kell tartani.

Tehát: főzés közben ügyeljen rá, hogy meg is kóstolja az ételt :)

Őrölt bors használata

A bors kétségtelenül a nyugati konyha legfontosabb fűszere a só mellett. Már csak fontossága miatt sincs mentség arra, ha előre őrölt változatban használják. Azaz a frissen őrölt bors kiváló ízét meg sem közelítik az őrölt változatok, hisz idővel veszítenek aromájukból és a szájban sem ugyanazzal az ízvilággal vannak jelen. Rengeteg, olcsóbb és drágább, változatban kaphatóak az egész bors szemeket tartalmazó őrlők, amikkel gyerekjáték a friss őrlés. Gondoljunk csak egy frissen sült steak-re... frissen őrölt borssal fűszerezve az igazi!

Tehát: a borsot mindig frissen őrölje az ételre.

Nem elegendő só használata

A sózás a főzésben alapvető. Még a desszerteket is ízesítjük egy csipettel. Sózzuk a húsokat, a tészta főzővizét, a burgonyát ...

Néhány receptben az áll: "igény szerint sózza" - ez arra utal, hogy majd a kész ételben is pont megfelelő mennyiségű sót lehessen érezni.

Tehát: sózzunk ​​jól, de inkább többször keveset, mint egyszer túl sokat.

A szárított fűszernövények túl késői hozzáadása

Ha lehet, mindig friss fűszernövényeket alkalmazzon, mert fűszeresebbek és aromásabbak. Ez sajnos nem mindig lehetséges. Ilyenkor szárított fűszernövényekkel kell beérni, amivel alapvetően nem is lenne probléma. Mindössze az okozhat gondot, ha rossz időben adja hozzá az ételhez. Nagyon fontos ugyanis, hogy a szárított fűszernövényeket már a főzés elején, míg a frisseket a főzés végén adja az ételhez. Ennek oka, hogy a friss fűszernövények többnyire illékony olajokat tartalmaznak, amelyek hő hatására gyorsan elillannak. A szárított fűszernövények esetén hosszabb időt vesz igénybe az általuk tartalmazott olajok kibontakozása. A salátaöntetek esetén ez pl. több óráig is eltarthat, hiszen nincs hőhatás.

Tehát: a szárított fűszernövényeket a főzés kezdetén, a frisseket a főzés végén adja az ételhez.

Megfeledkezés a citromról

A citrom leve is "fűszer", amely tökéletesen illik a halakhoz, tenger gyümölcseihez, mert frissséggel járja át az ételt. Ugyanez a zöldségekre is igaz. Néhány zöldség olvasztott vajjal és egy csepp friss citromlével mennyei - pl. brokkoli, spárga, cékla, káposzta, sőt még a gomba is megbolondítható egy kis citromlével.

Természetesen saját készítésű salátaöntetekhez, mártásokhoz vagy levesekhez is bátran felhasználható. A középpontban fanyar hatása áll ízével szemben. Még a csirkéből készült ételek is igényelnek egy-egy csepp savanykásságot.

Tehát: Ha az a bizonyos "valami" hiányzik az ételből, próbálja meg egy kevés citrommal helyrehozni.

Az őrölt fűszerek elavultak

A fűszernövényekkel ellentétben szárítottak, és viszonylag gyorsan elveszíthetik aromájukat. Ennek elkerülése érdekében a lehető legkevesebb őrölt fűszert használja. Az illóolajok illékonyak. Ez oly gyorsan megtörténhet, hogy a most megvásárolt fűszerek is már vesztettek aromájukból. Mozsár vagy kávédaráló használatával mindig friss fűszerekkel ízesíthet. Egészben minden hosszabb ideig aromás marad.

Tehát: őrölt fűszerből a lehető legkevesebbet használjon.

MSG hozzáadása

Vagy szebben fogalmazva: véletlenül MSG-t (nátrium-glutamát) adott az ételhez. Ez egy aminosavból nyert "fűszer". Az MSG természetesen előfordul bizonyos élelmiszerekben, például a parmezánban vagy különböző gombákban. Jellegzetes umami íze van, azaz a 4 alapvető - édes, savanyú, sós, keserű - íz mellett az ötödik íz. Az "Umami" japán szó, azt jelenti ízletes.

Az Umami más ízeket is fokoz, mivel képes a nyelv nem használt ízreceptorainak aktiválására. Az ételek MSG-vel finomabbak, ez vitathatatlan. Az MSG-ről az elmúlt években számos negatív publikálás látott napvilágot, miszerint különböző szimptómákat okoz.

Itt most nem arról van szó, hogy az MSG jó vagy rossz. Csak arról, ha valaki alkalmazza, azt legalább tudatosan tegye. Az MSG számos termékben megtalálható, többek között a leveskockákban, a csomagolt fűszerekben és a fűszersókban is. A mononátrium-glutamát további nevei:

  • Nátrium-glutamát
  • L-nátrium-glutamát
  • (S) -nátrium-glutamát
  • Nátrium-L-glutamát-monohidrát
  • E 621

Tehát, ha használ MSG-t, akkor tudatosan és ne véletlenül tegye.